Economische vluchtelingen

Een heel interessant artikel m.b.t. de crisis en miserie in Argentinië, vind je op de weblog van Kristof Travel, waar ik gisteren al in mijn linkdump naar refereerde…

Het voornaamste probleem van Argentinië is de enorme schuldenlast, die in dollars luidt en inmiddels met sterk gedevalueerde peso’s moet worden terugbetaald. In microvorm is deze molensteen ook het probleem van de Argentijnen zelf. Een lening die is aangegaan in dollars moet worden terugbetaald met inmiddels in waarde teruggelopen peso’s. Hoe kan de gigantische schuld van Argentinië van zo’n inmiddels 150 miljard dollar worden afgelost?
De aflossingen en rente betalingen zijn gestaakt. Komt er een deal met de belangrijkste schuldeisers, en wat kan dat dan voor een deal zijn?

,,Een land kan helaas niet failliet gaan. Als dat zou kunnen dan was die 150 miljard schuld snel de wereld uit. In juridische zin is Argentinië niet failliet. Er komt natuurlijk een overleg op gang waarbij die schuld weer wordt uitgesmeerd. Dat is in het belang van de crediteuren.
Een oplossing voor het Argentijnse economisch probleem is er eigenlijk niet. Er is geen econoom die een oplossing weet. Het is slechts brandblussen, crisismanagement.
Het antwoord van de Argentijnen is al zichtbaar: ze willen allemaal naar Spanje en Amerika. Zelfs de meest nationalistische Argentijnse burgers willen weg. Dat is heel tragisch. Er zijn op het moment heel veel economische vluchtelingen.”

Ik was (en ben nog steeds meer dan een klein beetje) van plan om eind volgend jaar op eigen houtje een reis naar Argentinië te ondernemen voor een drietal weken à 1 maand. Al heeft Aerolineas Argentina op dat vlak voor een absolute domper op de feestvreugde gezorgd. Gezien de politieke en economische ellende aldaar, grijpt de regering er nog nauwelijks in als er zich problemen op vlak van monopolie e.d. afspelen. Wat blijkt nu : Aerolineas Argentina – vrijwel de enige luchtvaartmaatschappij die binnenlandse vluchten verzorgt in mijn favoriete Zuidamerikaanse land – heeft met de prijzen gefoeterd. De prijzen zijn opgeslagen, waardoor Argentijnse binnenlanders 20% meer moeten betalen dan een paar maand geleden.

Voor buitenlanders is het nog erger: wie niét naar Argentinië komt gevlogen uit zijn land van origine met diezelfde Aerolineas Argentina, moet voortaan 138% meer betalen voor de binnenlandse vluchten dan voordien. Wie wel op A.A. beroep deed, geniet van het “voordeel” om slechts de bovenvermelde 20% opslag te moeten betalen.
Bij wijze van voorbeeld: de vlucht Buenos Aires – Ushuaïa (en terug) kostte vorig jaar nog het vrij betaalbare 150€, op vandaag is dat voor Argentijnen en A.A.-passagiers 180€ (valt ook nog wel mee dus), terwijl het voor de rest inmiddels potverdikke 360€ kost!! En dat lijkt mij niet meer binnen de grenzen van het redelijke te vallen!

Pure discriminatie dus. En het ergst van al is : Aerolineas Argentina is een vrij beroerde luchtvaartmaatschappij, echt niet plezant om een uur of 14 bij hen aan boord te zitten (wat een noodzaak is als je met hen naar het land van Eva Peròn wil vliegen). Op die manier wordt het zelfs voor “rijke westerlingen” pokkeduur of alles behalve nog leuk om af te reizen naar (voor een rondtocht doorheen) Argentinië. (zie ook hier voor meer info)

Een piste die ik momenteel nog aan het uitdokteren ben: ik ga na of het niet goedkoper/luxueuzer zou zijn om met een “deftige” luchtvaartmaatschappij naar Brazilië te vliegen, om daar dan over te stappen op een korte vlucht met Aerolineas Argentina en vervolgens alsnog van de relatief goedkopere tussenvluchten gebruik zou kunnen maken.

4 reacties op “Economische vluchtelingen

  1. Zopas terug van drie weken Argentinië. Daarbij 4 binnenlandse vluchten gemaakt met Aerolineas Argentinas en ik was supertevreden over service, comfort (veel beenruimte), stiptheid, vriendelijkheid en ook de stewardessen waren mooi om te bekijken :-) . De binnenlandse vluchten waren van BA naar Salta (1.600 kms heen en 1.600 terug) en van BA naar Patagonie (2.500 kms heen en 2.500 terug).

    De intercontinentale vlucht met Iberia was dan weer een ander paar mouwen. Het is de eerste keer dat ik vloog met Iberia en waarschijnlijk ook de laatste keer. Vooral in Madrid hadden ze last van arrogantie en inefficiëntie. 4 uur vertraging voor het laatste stukje Madrid – Brussel en niemand die je een uitleg kan verschaffen. Technische problemen ? ??? Nee, niks, retrasado en daar moesten we het mee doen

  2. Voor de binnenlandse vluchten is Aerolineas Argentinas idd wel okee, wat hun intercontinentale vluchten betreft zouden die in hetzelfde bedje ziek zijn als Iberia en Lufthansa.

    Toen ik de allereerste keer naar Buenos Aires vloog, was het ook met Iberia. We kwamen aan in Madrid en kregen doodleuk te horen dat we pas een uur of 12 later zouden verdervliegen. Wij dus het hotel ingestouwd, nog een geluk dat Madrid een schone stad is.

    Ik blijf erbij: enkel KLM/Air France bieden échte service op dergelijke enorm lange vluchten. Al betaal je er ook wel ietsje meer voor.

  3. Absoluut: pak een KLM vlucht (Iberia sucketh!) naar Sao Paulo en vandaar richting Buenos Aires. Let op: voor die laatste tussenvlucht vlieg je best niet met TAM (een Braziliaanse vliegtuigmaatschappij) — krappe, krakkemikkige zitjes en onwaarschijnlijk slecht eten. Een half uur voor het geserveerd werd begon zich door het vliegtuig een doordringende geur van verbrand plastic te verspreiden.

  4. Je kan volgens mij beter met een vlot de Atlantische oceaan oversteken dan met Iberia Miseria te vliegen. En een tussenlanding op Madrid Barajas is ook het reizigersequivalent van een ontzenuwing bij de tandarts. Ik kan mij niet voorstellen dat Aerolinas Argentinas nog erger is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>